۱۳۸۸ تیر ۲۴, چهارشنبه

توپولفی دیگر سقوط کرد و سوالهای بسیار ایجاد کرد


متاسفانه در حادثه ی روز چهار شنبه 24 تیر ماه 88 با خبر شدیم که طبق روال سالهای اخیر یک فروند هواپیمای توپولوف شرکت کاسپین این بار در حوالی قزوین سقوط کرد و تمامی 169 سرنشین آن جان خود را از دست دادند . ضمن عرض تسلیت به خانواده ی این عزیزان داغدار ، نکاتی رو لازم دونستم به صورت جمع بندی شده و خلاصه در خصوص پی آمد های فکری و خبری این حادثه ی اسفناک عرض کنم :

1- اولین جنبه ی خبری این سقوط دردناک این بود که نام کشور عزیزمان طبق روال یک ماه گذشته باز هم در راس خبرهای جهان قرار گرفت و فکر میکنم که این روزها با این همه اتفاق عجیب و قریب که در ایران می افتد ، اسم ایران در دنیا از کشور هایی مثل آمریکا و انگلیس هم بیشتر بر سر زبانها می آید . نامی که نه به نیکی ، بلکه به دلایلی همچون تقلب در انتخابات ، کودتا ، درگیری ، کشتار شهروندان به دست دولت ، دستگیری روزنامه نگاران ، شکنجه و قتل مخالفان در زندان و ... و آخرین مورد هم کشته شدن 169 انسان بی گناه در آسمان بدلیل ئجود هواپیماهای فرسوده در ناوگان مسافربری هوایی کشور ! خوش بحال دنیا که همیشه میتوانند برای پر کردن صفحه ی اول روزنامه هایشان روی ایران به عنوان یک مشتری پر و پا قرص حساب کنند .

2- دومین مسئله سوالی بود که در ذهن مردم عزیز کشورمان نقش بست و اون این بود که کشور ایران که در 30 سال قبل ( که کشورهایی مثل امارات متحده ی عربی حتی یک خط هوایی هم نداشتند ) دارای خطوط هوایی تهران-نیویورک بود و بهترین و مدرن ترین هواپیماهای دنیا را در اختیار داشت ، چرا امروز در صنعت هواپیمائی خود تا این اندازه ضعیف و ناتوان است ؟ در این میان 2 مساله بیشتر در نظرات به چشم میخورد : عده ی اول تمام این قضایا را از چشم دولت روسیه و هواپیماهای بی کیفیت آن کشور میدانند که به واسطه ی دوستی نزدیکش با ایران بازار هواپیمای ایران را در دست گرفته و البته با این طول عمر بالای هواپیماهای روسی موجود در ایران ، بر بی کیفیتی آنها افزوده شده است و معتقدند که باید این هواپیماها جمع آوری شوند . عده ای دیگر هم نظرشان کم و بیش در ادامه ی نظر گروه اول است که عقیده دارند تحریم های بین المللی باعث این مسائل میشود و مسئول مستقیم آن را هم دولت ایران و در کنار آن ، غرب میدانند . دولت ایران با خودکامگی و لج بازی باعث انزوا ی ایران و تحریم بین المللی بر ضد این کشور شده و نتیجتاَ مجبور میشود برای تامین تکنولوژی مورد نیاز خود از شرق کمک بگیرد و در نتیجه با ورود تکنولوژی ضعیف و بی کیفیت باعث ایجاد مشکلات برای شهروندان خود میشود و از طرفی غرب نیز مقصر است به این دلیل که به بهانه ی تحریم دولت ایران ، در حقیقت به مردم این کشور و انسانهای بی گناه ضربه میزند و دولت ایران و طبقه ی مرفه جامعه از این تحریمها ضربه ای نخواهند خورد و باید فکری به حال این موضوع کرد .

3 - سومین نکته ای که اذهان را مشغول کرد وجود اعضای تیم ملی نوجوانان جودوی کشور در میان جان باختگان این حادثه دردناک بود . تیمی که پس از مدتها تمرین آماده ی شرکت درنخستین مسابقه ی جودی نوجوانان جهان شده بود و اینک بجای مسابقه ، برایشان مراسم یادبود برگزار مینمایند و اعلام مینمایند که به احترامشان یک دقیقه در مسابقات سکوت خواهند کرد.

4 - نکته ی بعدی که بیشتر وبلاگ نویسان به آن پرداختند و خبرگزاری های رسمی به آن توجه نکردند ، نحوه ی برخورد دولت ایران با این حادثه در مقایسه با دولتهای دیگر است . به عنوان مثال رئیس جمهور ارمنستان سفر کاری خود را نیمه تمام رها کرده و برای پیگیری مسائل مربوط به این حادثه به پایتخت کشورش بازگشته است و این در حالیست که هیچ شهروند ارمنستانی در آن هواپیما گفته شده که حضور نداشته اند و یا تعدادشان اندک بوده و البته شهروندان ارامنه ایرانی در آن هواپیما تعدادشان زیاد بوده اما این از لحاظ حقوق شهروندی به ایران مربوط میشود و نه ارمنستان . حال در کنار این موضوع رفتار رئیس جمهور ایران را میبینیم که حتی حاضر نشد به احترام خانواده های قربانیان و برای نشان دادن اهمیت دولت به مردم کشورش ، سفر خود به مشهد را لغو کند و تنها به دادن یک پیام تسلیت بسنده کرد . همچنین برخی از صاحب نظران بر این موضوع خرده گرفته اند که ایران برای کشته شدن انسانها در نقاط مختلف دنیا به بهانه ی مسلمان بودن عزای عمومی اعلام میکند و یا ماجرای کشته شدن یک زن عرب تبار را در دادگاه آلمان آنقدر در بوق و کرنا اعلام میکند که گوش فلک کر میشود و انسان حالش از این طرفداری بیش از حد به هم میخورد ، اما شهروندان بی گناه ایرانی که به خاطر عدم درایت و کفایت مسئولان همین دولت اینگونه جانشان را از دست میدهند از کوچکترین اهمیتی برای حکومت ایران برخوردار نیستند و بزرگترین لطفشان این است که بیمه اعلام کرده که دیه ی قربانیان را خواهد داد ! همه جای دنیا بیمه باید خسارت جانی و مالی مسافران را تامین کند اما چیزی که امروز خانواده های این قربانیان نیاز دارند حمایت عاطفی و معنوی دولت کشورشان است و پول در این مقطع زمانی برای آنها ارزشی ندارد .امیدواریم این اتفاق برای خانواده ی اعضای دولت و یا رهبر و سایر دستگاه های حکومتی نیفتد ، ولی اگر هم افتاد باید ببینیم برخوردشان در آن زمان چگونه خواهد بود !

5- مسئله ی بعدی که ذهن خیلی ها را به خود درگیر کرده است ، مشکوک بودن این سقوط میباشد و عده ای عقیده دارند که این هواپیما منفجر شده و علت سقوطش فراتر از نقص فنی میباشد . یکی از دلایل این گروه متناقض بودن صحبت های شاهدان عینی حادثه است که هر کدام به نحوی حادثه را شرح میدادند که ظاهراَ با هم جور در نمی آید و معتقدند که این سقوط و پیام تسلیت بسیار سریع رئیس جمهور که گویی از قبل آماده شده بوده ، سناریویی از پیش نوشته شده میباشد .همچنین از دیگر دلایلی که این افراد به آن استناد میکنند این است که این هواپیما تا لحظه ی آخر که ارتباطش با برج مراقبت قطع شده صحیح و سالم بوده و اگر نقص فنی رخ میداد، خلبان آن را هر چند کوتاه مخابره میکرد ، ولی ظاهرا چیزی شبیه به انفجار در داخل هواپیما باعث غافلگیری همه ی مسافران و خدمه شده و حتی همان شاهدان عینی هم اظهار داشته اند که هواپیما قبل از سقوط تکه تکه شده بوده است و البته با بررسی عکس های این حادثه و تکه تکه شدن مسافران و بدنه ی هواپیما به ابعاد بسیار کوچک ، این فرضیه قوت پیدا می کند . برخی از طنز پردازان موافق این نظریه هم در یک شوخی تلخ گفته اند هر زمان که جعبه ی سیاه هواپیماهای سقوط کرده ی قبلی پیدا شد ، این یکی هم پیدا میشود . قابل ذکر است که مسئولین گفته اند که جعبه ی سیاه این هواپیما هنوز به طور کامل پیدا نشده است و فقط 2 قطعه از سه قطعه پیدا شده که حاوی اطلاعاتی از آخرین مکالمات و وضعیت هواپیما قبل از سقوط میباشد و البته گفته شده که در صورت پیدا نشدن قطعه ی سوم هم میتوان با استفاده از این 2 قطعه به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کرد .

6 - نکته ی بعدی ایجاد ترس و استرس طبیعی ناشی از این حوادث در بین مردم جامعه میباشد . این ترس و استرس زمانی قوت میگیرد که کارشناسان حاضر در محل گفته بودند که به لطف خداوند ، این هواپیما در منطقه ی مسکونی سقوط نکرده ، وگرنه خدا میداند که چند نفر دیگر هم به این 169 قربانی اضافه میشدند . در پی این اظهار نظر ، برخی از مردم در صحبتهایشان بیان میکنند که دیگر در خانه هایشان هم احساس امنیت نمیکنند و هر لحظه که هواپیمائی بر فراز بام خانه شان پرواز میکند ، بیم آن را دارند که این غول پرنده همچون آواری سهمگین بر محل سکونت آنها سقوط و یا با آن برخورد کند و عده ای دیگر هم از این جهت در هراسند که دیگر به ناوگان هواپیمائی ایران و خصوصا هواپیماهای توپولوف اطمینان ندارند و این موضوع برای افرادی که کارشان با سفرهای پی در پی همراه است به کابوسی دردناک تبدیل شده است . براستی گناه این مردم چیست که دولت و حکومتشان برایشان وسیله ی نقلیه ی سالم و مدرن تهیه نمیکند و بخاطر مصالح خودش ، از کشور دوست و شریک جرمش هر جنس بنجل و خطرناکی را وارد میکند و به هیچ کس هم پاسخگو نیست ؟

7 - آخرین نکته ای که در این باب باید گفته شود ، حدس و گمان هایی در خصوص سیاسی بودن این موضوع است که آیا واقعا این سقوط یک اتفاق پیش بینی نشده است و یا در پس پرده مسائل سیاسی در آن نهفته است ؟ مسائلی که باعث شود اذهان عمومی از سمت انتخابات و کشتار مردم بی دفاع در خیابان به سمت سقوط هواپیما کشیده شود و یا اینکه بحثی داغ را برای نماز جمعه ی این هفته ی آقای هاشمی ایجاد نمایند ؟ برخی میگویند شاید احمدی نژاد و هاشمی و خامنه ای و ... در پس پرده قرارهایی برای این مسائل گذاشته اند که اول هاشمی به سکوت خود پایان دهد بگوید که به نماز جمعه می آید و احمدی نژاد برای اینکه به نماز جمعه نرود به مشهد سفر کند و سپس برای داغ نشدن بحث ، هواپیمائی را منفجر کنند که تیم ملی جودو هم در آن باشد تا تمام حواس مردم به آن سمت جذب شود و سپس هاشمی در نماز جمعه بیشتر وقت خودش را به آن اختصاص دهد و در پایان هم همه ی مردم را به سوگواری دعوت کند و ..... خدا میداند که این سناریو تمام شده است و یا هنوز بخشهای دلخراشی از آن باقی مانده که در روز پنج شنبه باید اجرا شود ؟؟
امیدواریم که اینگونه نباشد اما به هر حال ، ایران من در این یک ماه اخیر ، بیش از هر دوره ای ، حتی دوره ی انقلاب 57 ، خبرساز شده و بیش از هر دوره ای خون شهروندانش با سهل انگاری مسئولین نالایقش ریخته میشود . به امید پایان یافتن تمامی این مسائل .

خبرهایی در این مورد:
مقاله و عکس هایی از این حادثه در وبلاگ afaryneh.blogfa.com
خبر گزاری مهر : توپولوف 154 یکی از نا امن ترین هواپیماهای جهان است
خبرگزاری ایلنا : رئیس فدراسیون جهانی جودو برای همدردی با خانواده ی قربانیان به ایران می آید
خبرورزشی : تابوت پرنده ی دیگری از آسمان افتاد . نفرین بر توپولوف
اعتماد ملی : سمسارهای روس در بازار ایران ، مشخصات فنی توپولوف و نقش روسها در بازار هواپیمای ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

هر چه دل تنگتان میخواهد بنویسید . هیچ نظری سانسور نمیشود .